Popular Posts This Week

Wednesday 14 November 2012

NS wujudkan Akademik Bola Sepak

Seremban – Pembangunan Bola Sepak Peringkat Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah diberhentikan dan ditukar kepada Akademik Bola Sepak Negeri Sembilan bermula tahun depan.

Akademik Bola Sepak ini bakal memilih 30 orang pemain yang berpotensi di antara umur 16 hingga 17 tahun yang akan ditempatkan di Wisma Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS).

30 orang yang terpilih kelak, mereka akan di hantar bersekolah di sekitar kawasan Seremban untuk sesi persekolahan.

Sementara akan melalui jadual latihan yang padat di sebelah petang, manakala sebelah malamnya pula akan menjalani kelas tuisyen.

Menurut Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, juga Presiden Bola Sepak Negeri Sembilan, “ini merupakan hasrat kita untuk mencungkil bakat baru dan PBNS akan bekerjasama dengan YNS dalam usaha ini.”

Pada pemilihan yang dibuat, tidak kurang dari 1000 orang pemain menjalani sesi pemilihan akedemik.

Malah, PBNS juga telah mengenal pasti tenaga pengajar dari Portugal, Acacio Machado Dimas Marques Santos yang mempunyai kepakaran dan pengalaman yang amat baik sekali di dalam industri pembangunan bola sepak.

Dengan perlantikan beliau sebagai tenaga pengajar ini, bakat yang ada pada pemain-pemain muda dapat diasah dengan sebaik mungkin seterusnya mutu bola sepak negeri ini berada dalam tahap baik.

Kata Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan lagi, pengumuman FAM mengembalikan Liga Piala Belia bertepatan dengan arena bola sepak yang kian membangun.

Justeru, peserta Akademik Bola Sepak Negeri Sembilan akan terdedah dengan perlawanan Liga Piala Belia ini.

Peserta Akademik Bola Sepak Negeri Sembilan diberi keutamaan kepada anak negeri ini dan akan mendapat elaun saraan RM100 sebulan di samping pembelajaran ditanggung sepenuhnya oleh PBNS dengan kerjasama YNS.

Menyentuh tentang pemain import bagi mewakili pasukan Negeri Sembilan 2013 pula, beliau menegaskan akan membawa masuk pemain yang lebih baik dari sedia ada dan mampu bermain bersungguh-sungguh untuk pasukan.

Seperti biasa, PBNS akan lebih serius memilih penyerang dan pertahanan untuk memeriahkan musim 2013 dengan penuh gaya.

sumber : N9KINI

No comments: