Popular Posts This Week

Wednesday 7 November 2012

Andik calon ganti Owona


PENYERANG sensasi kelab Indonesia, Persebaya FC, Andik Vermansyah disebut-sebut import terbaru yang bakal memperkuatkan pasukan Negeri Sembilan bagi saingan Liga Malaysia (Liga M), musim depan.
Andik, pemain lincah berusia 22 tahun dari Surabaya pernah memperagakan aksinya di Stadium Tuanku Abdul Rahman Paroi pada perlawanan persahabatan antara kelabnya dengan Negeri Sembilan pada Mac lalu dan dijangka menjadi pilihan ketua jurulatih baru, Divaldo Elves.

Elves, bekas pengendali Persebaya FC kelahiran Portugal, dijangka membawa penyerang berbisa itu sebagai tonggak barisan depan Negeri Sembilan selepas skuad Hoben Jang Hoben kehilangan penyerang import kelahiran Cameroon, Jean-Emmanuel Effa Owona yang berpindah ke Terengganu.

Andik yang dianggap jelmaan ‘Messi’ Indonesia, adalah antara tonggak utama Persebaya FC yang membantu menjulang nama pasukan itu kerana kelincahannya selain memiliki skil individu tinggi meskipun bertubuh kecil.

“Namanya memang antara pemain import yang ada dalam senarai pengurusan pasukan namun keputusan sama ada dia terpilih beraksi dengan Negeri Sembilan belum dapat dipastikan kerana perbincangan dengan majikan Andik masih dijalankan. Ini kerana pemain itu juga mendapat perhatian sebuah kelab dari Timur Tengah.

“Jika Andik beraksi dengan Negeri Sembilan, saya yakin dia mampu membantu merealisasikan sasaran pasukan,” kata sumber pasukan itu, semalam.

Baru-baru ini, Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS), Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, mereka akan mengambil sekurang-kurangnya dua pemain import, masing-masing di posisi penyerang dan pertahanan bagi menggantikan Effa Owona dan Marian Farbak yang kontrak mereka tidak diperbaharui.

Beliau yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan berkata, perbincangan dijalankan antara PBNS dengan ejen pemain namun pihaknya tidak mahu terburu-buru mengambil pemain import sebelum diuji secukupnya.


Sementara itu, bekas pemain Kedah dan Perlis, Mohd Fauzi Nan adalah antara pemain tempatan luar yang menyarung jersi Negeri Sembilan musim depan.

Pemain berasal dari Pendang, Kedah berusia 32 tahun itu mengikut jejak Eddy Helmi Manan dari Johor FC, Azmeer Yusof (Pos Malaysia), Hamsani Ahmad dan Abd Ghani Abd Rahman (Felda United) yang akan menggalas cabaran Negeri Sembilan dalam misi mempertahankan reputasi serta memburu pencapaian lebih gemilang bagi musim 2013.

No comments: